ahlan wasahlan
terima kasih sebab melawat blog saya :)
ENTER

Sunday, October 9, 2011

saya suka ulat gonggok ^ ^

Topik hari ini.. saya suka ulat gonggok..demo suka x? mesti suka gak kn :D tu la satu2nya ulat yg org xgeli..hua3. dulu masa kecik selalu main.. pegang jek terus gulung2 guling pon boleh.comei3 tp so far xpenah kena gigit ke apa..kalau ulat gonggok yang org pnh jumpa..kecik jek cm gambar kat bwh ni.. kalau spesies lain byk ag yg besar2 .yang tu kena pk byk kali kalau nk pegang =.="

dapat info masa goog: Gonggok atau juga dikenali sebagai ulat gelato atau sepah bulan merupakan sejenis artropod dengan badan berbentuk silinder yang panjang. Badan gonggok mempunyai rangka luar (exoskeleton) dan terbahagi kepada antara 20 hingga 100 segmen yang bersambung-sambung. Setiap segmen mempunyai dua pasang kaki (kecuali segmen pertama selepas kepala yang tiada kaki langsung, dan beberapa segmen selepasnya yang mempunyai hanya sepasang kaki). Terdapat hampir 10,000 jenis spesies gonggok.

kalau demo terjumpa ulat gonggok di halaman rumah  tu petanda udara persekitaran rumah tu adalah bersih dan masih belum teruk tercemar. Dia makan pokok yg dah mereput (decomposing) tp mungkin memberi masalah kepada pokok yang baru nak tumbuh, anak pokok kecil  dan seeds.



Datanglah Ulat Gonggok
Jalan Berlenggang Lenggok
Di Manakah Kaki Saya
Kalau Ia Tak Jumpa
Kan Ku Cari Jua
Walau Pun Ke Kampung Jawa


Lompatlah, Lompatlah
Di Manakah Kaki Saya
Kalau Ia Tak Jumpa
Kan Ku Cari Jua
Walau Pun Ke Kampung Jawa



p/s : ulat gonggok ader 100 kaki, tiap kali die belok kaki die tinggal 99.. kenape eh..??
(1 kaki beri signal belok)

1 comment: