ahlan wasahlan
terima kasih sebab melawat blog saya :)
ENTER

Saturday, October 29, 2011

ish-jangan suka mengungkit

" ko ni kedekut tol, hari tu aku bg ko itu ini ..blabla siap ada jenama ag "
" kalau bukan ak yg tolong ko ari tu xde nye ko jdi mcm ari ni.. ak yg cakap kat org tu..blabla "
" dulu sebelum kawen bukan main ag..sekrg duit banje pon xpernah nak cukup bagi.. menyesal tol ! "
"duit abg bg xcukup ke.. abg penat keje siang malam.. ari tuh dah bg lebih nk mintak ag.. bukan ko yang keje. "

Dalam sebuah hadis disebutkan, Rasulullah saw. bersabda, “Tiga golongan yang tidak akan diajak bicara oleh Allah pada hari kiamat kelak, serta tidak akan dipandang-Nya, dan tidak pula disucikan-Nya, yaitu orang yang mengulurkan kainnnya, orang yang suka mengungkit-ungkit kebaikannya dan orang yang menjual dagangannya dengan sumpah palsu.” (HR Muslim, Abu Dawud, Tirmidzi, dan Nasai dari Abu Dzar al- Ghifari).
Dalam hidup ini, pasti kita pernah mengungkit kan.. tak kira lah pemberian kita kepada orang, atau pemberian orang kepada kita, atau apa yang pernah kita lakukan untuk orang..

situasi dimana apabila kita marah dengan orang tu, kita pasti akan ungkit kembali kebaikan yg kita lakukan dulu untuk dia..dan wujudnya perasaan menyesal sebab pernah berbuat kebaikan
saya pun pernah rs sebegitu..astaghfirullahalazim

Janganlah kita suka mengungkit.. bila dah start tuh, makin panjang lebar la semua benda tak rasa puas hati..kita jugak kan yang rasa sakit hati nanti

bawa2lah bertenang dahulu, bagi pasangan suami isteri..kalau apa yang diberi kekurangan, janganlah saling menyalahkan satu sama lain. terima apa yang ada.. fahamilah pasangan anda itu, bersyukurlah..

Firman Allah yang bermaksud,"Hai orang yang beriman,jangan kamu batalkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebut dan mengungkit-ungkit (perasaan si penerima) seperti orang yang menafkahkan
bertanya kerana riya' kepada manusia dan dia tidak beriman dengan Allah dan hari akhirat" (surah al-Baqarah:264).
    

 Mengungkit pemberian terhadap seseorang pasti akan menyinggung perasaan orang yang menerimanya.
Bila orang tu dah rasa tak selesa, dia akan cuba untuk tidak menerima pemberian kita atau untuk tidak meminta pertolongan lagi..
     Mengungkit pemberian bukan sekadar menghapus pahala sedekah tetapi berdosa kerana menyakiti hati orang lain.. Tak payah la nak berbangga sangat dengan apa yang kita lakukan.. 



p/s : be cool

No comments:

Post a Comment