ahlan wasahlan
terima kasih sebab melawat blog saya :)
ENTER

Saturday, December 24, 2011

Beza di antara air mani, air wadi dan air mazi

1. Air Mani
Air yang keluar dari kemaluan lelaki dan perempuan apabila seseorang itu telah mencapai ke tahap memuncak kepuasan nafsunya. Air mani lelaki  berwarna putih dan kasar..Manakala air mani perempuan cair dan berwarna kekuningan.Apabila basah ia pekat dan mempunyai bau. Jika ia kering pula ia berdebu akibat digosok.

Hukumnya wajib mandi bagi orang yang keluar air mani. Air mani ini suci dari segi syarak. Kalau terkena kain sah solat. syarat mandi wajib dulu.

2. Air Wadi
Warnanya putih dan cair. Ia sejenis cecair yang keluar dari kemaluan lelaki dan perempuan apabila seseorang itu kepenatan seperti berlari, jogging dan lain-lain daripada pekerjaan yang menggunakan tenaga.
Hukumnya tidak wajib mandi hanya dikehendaki membasuh anggota yang terkena air wadi tersebut. Air wadi ini najis dan tidak sah dibawa solat.

3. Air Mazi
Warnanya jernih dan bertali. Ia merupakan air yang keluar dari kemaluan lelaki dan wanita aoabila seseorang itu berada dalam keghairahan (syahwat). Hukumnya tidak wajib mandi setelah keluar air tersebut, Ia najis dan wajib dibasuh anggota yang terkena air mazi dan tidak boleh dibawa solat.

( sumber dari fiqh wanita )

No comments:

Post a Comment